محصول به سبد خرید اضافه شد
0
فروشگاه آنلاین بانک کتاب بهار| وارد شوید

روش خلاصه نویسی دروس عمومی

دسته‌بندی: کنکور , مطالعه
تاریخ: 22 شهریور 1397
بازدید: 57 بازدید

از جمله کارهایی که برای موفقیت در آزمون سراسری باید داوطلبان انجام دهند تهیه خلاصه نویسی دروس عمومی است. خلاصه نویسی به داوطلب کمک می کند که بتواند مرور های سریع برای به خاطر آوردن مطالب داشته باشد. نیاز به خلاصه نویسی معمولا در شب قبل از آزمون های آزمایشی جامع برای داوطلب حس می شود جایی که مطالب بسیار زیادی مطالعه شده است ولی داوطلب نیاز به مرور مجدد برای به خاطر آوردن دوباره مطالب دارد ولی به قدری حجم مطالب زیاد است و همچنین بار روحی ناشی از آزمون بالا است که داوطلب دچار استرس و سردرگمی می شود.

راه حل این داوطلبان اینجاست که در ابتدای سال تحصیلی که مطالعه دروس را شروع می کنند به امر خلاصه نویسی بپردازند تا بتوانند در فواصل تعیین شده به مرور و تکرار مطالب آموخته شده بپردازند. غالبا شاهد این موضوع بوده ایم که داوطلب در اثر وسواس مطالعاتی زیاد به نوشتن کلیه متون کتاب های درسی می پردازد که علاوه بر اینکه فرایندی وقتگیر است موجب می شود که داوطلب کلافه شود و انگیزه خود را برای خلاصه نویسی از دست بدهد. در گروهی دیگر از دانش آموزان مشاهده می شود که اعتماد کافی به مطالبی که خلاصه کرده اند ندارند و خلاصه نویسی را امری بیهوده می دانند که همه این ها به این دلیل است که روش درست و علمی خلاصه نویسی را نمی دانند.

روش خلاصه نویسی دروس عمومی

برای تسلط کامل و یادگیری دروس حفظی مثل ادبیات فارسی، عربی، دین و زندگی و زبان انگلیسی مهم ترین و بهترین کار ممکن تکرار است. تکرار مطالب این دروس در فواصل تعیین شده توسط مشاور داوطلب باعث میشود که مطالب این دروس در حافظه بلند مدت داوطلب ذخیره شود.همچنین داوطلبان می توانند در وقت های مرده خود که شامل زمانی است که داوطلب از منزل به مدرسه یا از مدرسه به منزل می آید و همچنین در زنگ های تفریح خود را با خلاصه های دروس عمومی مشغول کند و یک قدم از رقبای خود پیشی بگیرد.

خلاصه برداری دروس عمومی بهتر است در یک دفتر جداگانه انجام شود. برای خلاصه نویسی توصیه می شود که سرفصل ها و تیتر های کلیدی هر درس نوشته شود و موضوعات فرعی پیرامون آن مطلب اصلی در کنار تیتر ها نوشته شود.

در درس ادبیات از مباحثی که داوطلبان می توانند به خلاصه نویسی آن بپردازند مبحث تاریخ ادبیات و لغات کنکور است.

در درس عربی در بخش ترجمه  و هم چنین بخش قواعد قابلیت خلاصه نویسی دارند.

در درس دین و زندگی بخش آیات را می توانند خلاصه کنند و تیتر های مرتبط با آیه مورد نظر را نیز در خلاصه خود بیاورند.

در درس زبان انگلیسی نیز می توانند قواعد و هم چنین لغاتی که با چندبار مطالعه نیز موفق به یادگیری آن نشده اند در خلاصه خود برای تکرار بیشتر بیاورند.

علاوه بر خلاصه نویسی در دفتر مخصوص داوطلبان می توانند موضوعاتی را که مهم و پر تست هستند در برگه هایی از آنها نمودار درختی تهیه کنند وبر روی دیوار های اتاق خود و حتی درب یخچال و به طور کلی هرجایی که داوطلب تردد زیاد از آن مکان دارد بچسباند.مطمعنا دیدن این مطالب در قالب نمودار درختی  و به دفعات زیاد باعث می شود به خوبی در حافظه بلند مدت داوطلب حفظ شود.

در روش درختی مطلب اصلی حکم ساقه و مطالب فرعی مرتبط با مطلب اصلی در نقش شاخه هایی است که از این ساقه جداشده است و مطمعنا از بهترین روش ها برای خلاصه نویسی دروس عمومی است.

منبع: تهیه شده از سایت کتاب هشت

سروش حیدری چروده

من سروش حیدری چروده. تحصیلاتم در زمینه کارشناسی برق الکترونیک در دانشگاه غیرانتفاعی بهار مشهد می باشد. علاقمند به عکاسی مستند و صنعتی، طراحی سایت.

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

بانک کتاب بهار با 15 سال سابقه فعالیت در زمینه معرفی و توزیع کتاب و محصولات آموزشي را دارا است.

این مجموعه با همت جمعی از جوانان تحصیلکرده مشهد و با مشاورت و مشارکت تعدادی از اساتید دانشگاه و معلمان و مدیران با سابقه، با رویکردی علمی بستری مناسب در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و اعتلای فکری مردم فراهم آورده است.

اگرچه عمده فعالیت ما در زمینه کتابهای کمک درسی، تیزهوشان و کنکوری بوده است، لکن چند سالی است که کتابهای ناشرین برگزیده کودک و نوجوان و عمومی و نیز وسایل کمک آموزشی را در دستور کار خود قرار داده است.

انتخاب کتاب فروشي، برگزیده کشور در ۶ سال متوالی و در ۶ همایش ملی از جمله افتخارات ما می باشد. با تاسیس بیش از ۵ شعبه فعال در غرب مشهد عمده نیاز اهالی محترم این منطقه را تامین نموده وخداوند متعال را شاکریم که توانسته ایم در زمینه اشتغال و کارآفرینی تعدادی از همشهریان خود را فراهم آوریم.

کتاب‌های عمومی | کتاب‌های کمک درسی | کتاب‌های کودک و نوجوان